CURSUS KNVB BASISMODULE JVTC

VV Langeveen is in oktober 2018 gestart met een cursus KNVB basismodule JVTC (JeugdVoetbalTrainerCoach). De KNVB biedt deze cursus aan op locatie, waarbij de KNVB-kadercoach 4 of 5 avonden een kaderbijeenkomst verzorgt. De kaderbijeenkomsten zijn gericht op het ontwikkelen van competenties van vrijwillig of startend (voetbaltechnisch) kader, oftewel trainers en coaches. De competenties komen voort uit de 3 werkgebieden van de trainer/coach, namelijk trainen, coachen en begeleiden van jeugdspelers.

VV Langeveen geeft hiermee een vervolg aan de jeugdopleiding en hoopt hiermee de kennis van het kader te verbeteren.

Liefst elf deelnemers werden ingeschreven voor de cursus. Hans Kamphuis uit Emmen werd door de KNVB aangesteld als kadercoach. De cursus had per avond een theoretisch en praktisch gedeelte. Onderwerpen waren bijvoorbeeld de structuur van voetballen (aanvallen, omschakelen, verdedigen) tijdens wedstrijden en trainingen leerbaar maken, het begeleiden en coachen van jeugdspelers en het voorbereiden van trainingen.

Afgelopen vrijdag vond de afsluitende bijeenkomst plaats. Hierbij stond het coachen tijdens een wedstrijd in de praktijk centraal met een oefenwedstrijd tussen Langeveen JO11-1 en Stevo JO10-1. Na afloop de evaluatie en de afsluitende theorie.

Binnenkort zullen de deelnemers hun welverdiende certificaat in ontvangst mogen nemen, waarna ze officieel hun opgedane kennis in de praktijk kunnen brengen. Als vv Langeveen hopen we hier in de toekomst de vruchten van te kunnen plukken, en wie komt voor een aantal cursisten een vervolgopleiding.

Kadercoach Hans Kamphuis werd bedankt voor zijn uitstekende verzorging van de kaderbijeenkomsten en kreeg daarvoor een mooi pakket onverhandigd.

De deelnemende cursisten waren: Coen Koopman, Ramon Lohuis, Maarten Lohuis, Martijn oude Oosterik, Laurens oude Nijeweme, Bram van de Wal, Christian Weultjes, Sanne Broekman, Hieke Pigge, Marc Waaijer en Niels Kreuwel (Stevo).